Ik ben geregistreerd Tax Assurance Provider en heb toegangcodes

Register en kenniscentrum voor de Tax Assurance Provider

Dream on

Eelco van der Enden Door Eelco van der Enden 6 juli 2017 Dit artikel delen

Deze week mocht ik een bijdrage leveren aan een discussie over de toekomst van het belastingadviesvak. Het betrof een samenzijn met bestuurders van fiscale advieskantoren. Het thema dat ik aanroerde was de rol van de accountant in fiscale complianceprocessen in de toekomst. Als voorzitter van de Tax Policy Group van Accountancy Europe (AE) hoor je wel eens wat. In ieder geval andere zaken dan bij de Confederation Fiscale European (CFE). Ik dacht dat de fiscale bestuurders dat wel interessant zouden vinden. Niet echt dus….

Ik was enigszins verbaasd over het feit dat men niet op de hoogte was van de volgende passages in het compromis wetsvoorstel voor Public Country-by-Country Reporting (PCbCR) van het Europese Parlement:

  • "To ensure that cases of noncompliance are disclosed to the public, statutory auditor(s) or audit firm(s) should check whether the report on income tax information has been submitted and presented in accordance with the requirements of this Directive and made accessible on the relevant undertaking’s website or on the website of an affiliated undertaking, and that publicly-disclosed information is in line with the audited financial information for the undertaking within the time limits provided for in this Directive.”
  • The International Accounting Standards Board (IASB) should upgrade the relevant International Financial Reporting Standards (IFRS) and the International Accounting Standards (IAS) to ease the introduction of public country-by-country reporting requirements.”

Naar mijn mening gaat in de toekomst leiden tot een soort ‘gecertificeerde aangifte’. Als de accountant immers moet gaan beoordelen of de informatie in het PCbC-rapport ‘per land’ overeenkomt met de gecontroleerde financiële informatie en in de toekomst in IAS wellicht PCbCR  wordt opgenomen, dan zal de accountant meer werk gaan maken van het beoordelen van fiscale informatie. Zowel in de jaarrekening als de feitelijke aangiften. Immers is de fiscale aangifte een derivaat van de statutaire jaarrekening en het PCbC- rapport een samenvatting van de BEPS 13-rapportage die gebaseerd is op het derivaat van de jaarrekening, de aangifte.

Dat zag ik helemaal verkeerd. De informatie in het PCbCR is heel beperkt en daar is geen accountant voor nodig. Het heeft weinig te maken met de aangifte of jaarrekening. En zo dat wel het geval zou zijn dan hoeft de beroepsgroep zich geen zorgen te maken over accountants die ‘ons’ werk zouden gaan doen. Ingewikkelde aangiften zijn immers ‘fiscaal advieswerk’, niet te automatiseren of uit te voeren door accountants.

Ik ben maar niet begonnen over de initiatieven van enkel software giganten en IT service providers die gericht zijn op het elimineren van de ‘middlemen’ in het fiscale compliance proces bij zowel fiscale dienstverleners als belastingdiensten. Daar zijn de geesten bij de meeste fiscale bestuurders nog niet rijp voor. Eerst maar een kijken wat de accountant gaat doen met PCbCR als het voorstel wordt over genomen door de Raad. Tot die tijd: ‘dream on’.

Reageer

Blog Archief

Volg Tax Assurance

Ontvang de nieuwsbrief

Tax Assurance

is een initiatief van
Stichting RTAP en Domus Editoria