Ik ben geregistreerd Tax Assurance Provider en heb toegangcodes

Register en kenniscentrum voor de Tax Assurance Provider

Maatschappelijke relevantie

Eelco van der Enden Door Eelco van der Enden 13 maart 2013 Dit artikel delen

Steeds vaker valt binnen accountant- en belastingadvieskantoren de term 'maatschappelijke relevantie' te horen. Een interessante discussie die soms wat geforceerd overkomt. Wij kunnen ons zelf heel erg maatschappelijk relevant vinden, maar ik ben bang dat de maatschappij ons zo langzamerhand helemaal niet meer relevant vindt. De beste afspiegeling van wat de maatschappij relevant vindt is natuurlijk de politiek. De politiek reageert op maatschappelijke sentimenten en vertaalt deze in gedrag. Vaak worden sentimenten voor electoraal gewin uitvergroot. De nuance wordt achterwege gelaten of sneeuwt onder in het publieke debat. Wij kunnen dat heel vervelend vinden en verongelijkt gaan zitten mokken in een hoekje dat 'ze' het niet begrijpen maar dat is zinloos. Zo werkt onze parlementaire democratie nu eenmaal. De accountancy- en belastingadvieswereld is een conservatieve en technocratische wereld. Zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven. Technische merites worden hoog aangeslagen en de wet of richtlijn als ultieme waarheid gezien. Te lang hebben we onze maatschappelijke relevantie als een vanzelfsprekendheid gezien. Waarom niet? Er ligt immers een wettelijke controletaak en de belastingwet is ingewikkeld. Zie daar de basis van onze maatschappelijke rechtvaardiging. Maar zoals als alles in het leven, is alles eindig. Een paar boekhoudschandalen, niet opgemerkte risico's en publiek kenbaar geworden 'fiscaal optimale structuren' verder en onze veilige wereld staat in de fik. En goed ook! Het tempo waarin wetsvoorstellen, richtlijnen en ideeën worden gelanceerd (en aangenomen) die onze beroepsgroepen midscheeps raken is ongekend. Wab, BEPS, bankenrichtlijnen, coöperatieve compliance, XBRL ... ga zo maar door. Het kan niet anders dan dat deze golf van veranderingen de komende drie tot vijf jaar de accountancy en belastingadviespraktijken danig gaan beïnvloeden. Activiteiten rondom transparantie en risicobeheersing (compliance) zullen, zo denk ik, de belangrijkste pijlers worden van de adviespraktijk. Technologie op het vlak van dataextractie en -analyse zal het reguliere accounting en aangiftewerk nog meer tot commodity maken. Hoe positioneren wij ons in al dit geweld als maatschappelijk relevante speler? Worden wij zo langzamerhand niet steeds meer een vooruitgeschoven post van de toezichthouders? Wat is onze rol ten opzichte van de toezichthouder die een relatie met mij en mijn klant aan wil gaan op basis van 'transparantie en vertrouwen'? Wat als ik dat wel wil maar mijn klant niet? Willen we dit eigenlijk wel of huilen we mee met de wolven in het bos omdat we anders bang zijn publiekelijk aan de schandpaal genageld te worden? Of doen we alleen maar mee uit opportunisme omdat we hier een business opportunity zien? Tsja ... als je echt maatschappelijk relevant wil zijn moet je iets doen vanuit een intrinsieke wil om bij te dragen aan een groter doel en daar heel helder over communiceren. Dat wordt nog een hele uitdaging, zo ervaar ik dagelijks. De urenstaten moeten immers ook gevuld en met maatschappelijke relevantie alleen koop je geen brood.

Reageer

Blog Archief

Volg Tax Assurance

Ontvang de nieuwsbrief

Tax Assurance

is een initiatief van
Stichting RTAP en Domus Editoria