Ik ben geregistreerd Tax Assurance Provider en heb toegangcodes

Register en kenniscentrum voor de Tax Assurance Provider

Tax is where the environment was 23 years ago (for some…)

Eelco van der Enden Door Eelco van der Enden 8 juni 2017 Dit artikel delen

Afgelopen week was ik uitgenodigd om te spreken op een seminar van de ALDE-fractie in het Europees Parlement over Public Country-by-Country-Reporting (PCbCR). U weet wel, het voorstel van de Europese Commissie om bedrijven met een omzet van meer dan € 750.000.000 meer inzicht te laten geven in de fiscale positie. Niet iedereen is blij met dit voorstel. Business Europe, American Chamber of Commerce maar ook de OECD zien het niet zitten. De laatste vanwege het feit dat ze bang zijn dat de internationale consensus over inlichtingenuitwisseling tussen belastingdiensten en BEPS in gevaar komt. Geen idee of dat zo is. Business Europe en American Chamber of Commerce halen er hun evergreens bij:

  • Bedrijfsgeheimen op straat.
  • Oneerlijke concurrentie want alleen Europa doet het.
  • Belastingdiensten worden onder druk gezet om agressiever te worden.
  • Ongunstig voor het invetseringsklimaat;
  • Kostenverhogend, en
  • Het volk is dom en begrijpt deze informatie toch niet.

Maar bij monde van de Chief Economist van Business Europe kwam er een nieuwe bij. PCbCR is door de Commissie mede ingegeven vanwege het feit dat het fiscaal gedrag van ondernemingen zou veranderen. Dit is omdat er publieke druk zou ontstaan bij agressief fiscaal gedrag. Volgens Business Europe is dit ongewenst. De fiscale positie van een onderneming is een zaak tussen die onderneming en de belastingdienst. Het publiek heeft daar niets mee te maken. Als belastingdiensten niet in staat zijn hun handhavingsstrategie zelf uit te voeren, dan moeten zij meer middelen krijgen. Publieke druk mag geen instrument voor handhaving worden. De fiscale positie van een onderneming bevindt zich in het privédomein en is dus een zaak tussen overheid/belastingdienst en die onderneming zelf.

Een interessante stelling die nogal wat vragen oproept als je kijkt naar de doelgroep die de Commissie voor ogen heeft, te weten ondernemingen met een omzet van meer dan € 750.000.000. Heel veel informatie zal immers al publiek beschikbaar zijn maar niet eenvoudig toegankelijk. Maar ik wil het niet over technische aspecten hebben. Is het bij grote maatschappelijke en politieke onrust niet vreemd te ontkennen dat het publiek een belangrijke stakeholder is? Is het maatschappelijk vertrouwen in het (financiële) systeem niet een belangrijke pijler in ons democratisch bestel? Milieuvervuiling is toch ook niet een zaak tussen bedrijf en milieu-inspectie alleen. Of kinderarbeid en arbeidsinspectie?

Voormalig OECD-boegbeeld Jeffrey Owens zei in 2004 dat ‘tax is where the environment was 10 years ago’. Ik denk dat we nu kunnen zeggend dat ‘tax’ voor sommigen nog steeds ‘is where the environment was 23 years ago’…

Reageer

Blog Archief

Volg Tax Assurance

Ontvang de nieuwsbrief

Tax Assurance

is een initiatief van
Stichting RTAP en Domus Editoria