Ik ben geregistreerd Tax Assurance Provider en heb toegangcodes

Register en kenniscentrum voor de Tax Assurance Provider

Van oude elites en de dingen die voorbijgaan…

Eelco van der Enden Door Eelco van der Enden 9 april 2015 Dit artikel delen

Vroeger was alles duidelijk. De samenleving was heerlijk verzuild in herkenbare blokken.

  • Links, Socialist, PvdA, FNV en VARA
  • Midden, Christelijk, CDA, CNV en NCRV/KRO
  • Rechts, VVD, VNO-NCW en TROS/AVRO

Daar doorheen huppelden wat marginalen van D66 en GroenLinks die VPRO keken omdat dat nu eenmaal  intellectueel verantwoord leek. Met de verandering van de maatschappij en komst van multi- en sociale media kregen belangengroepen een stem die niet bij een van de van de traditionele blokken hoorden. De zuilen vielen om. De samenleving is mondiger geworden nu het over meer kennis beschikt dan vroeger. Het prerogatief van  informatie rust niet meer bij de oude elite die wist wat goed voor ons was en wat we moesten weten…  althans naar hun mening. Bedrijfsleven en politiek moeten nog duidelijk wennen aan dit gegeven. Er zal een antwoord gevonden moeten worden op de bestuurbaarheid van het land met een steeds wispelturiger wordend electoraat. Halbe Zijlstra verwoorde het recent mooi in De Volkskrant:

Wij politici bepalen niet de hoogte van de integriteitslat, dat doet de publieke opinie. Dat kun je rechtvaardig of onrechtvaardig vinden maar dat is hoe de situatie is’.

Hoe zit het met de ‘fiscale integriteitslat’? Wie bepaalt de hoogte daarvan?
Fiscaliteit is weerbarstig en technisch ingewikkelde materie. Zoals bij alle technische beroepen hebben de beoefenaars ervan de neiging hun eigen professie maatschappelijk te overschatten. Daarom praten ze juist zo graag met elkaar! Dat voelt vertrouwd en vakgenoten ‘begrijpen het tenminste ook’. In Nederland is fiscaal beleid jarenlang bepaald door het fiscale ‘cordon sanitaire’  NOB - Belastingdienst - VNO. Het cordon sanitaire sprak met politici en was de dominante factor achter de schermen.

En toen kwam daar de publieke opinie die niet echt geïnteresseerd was in technische fiscale nuances maar simpelweg een 6% effectieve belastingdruk van een multinationale onderneming niet kon plaatsen in een land waar wordt bezuinigd op kinderopvang, bejaardenzorg, onderwijs en cultuur. Dat klinkt heel erg simplistisch voor hen die zich dagelijks in de complexe internationale fiscale wereld bewegen maar het is wel een feit.

Bedrijven zijn sprakeloos dat juridisch zuivere afspraken nu ter discussie worden gesteld. Fiscalisten voelen zich geviseerd. Multinationals die belasting betalen en een wezenlijke bijdrage leveren aan de samenleving worden afgeschilderd als ‘graaiers en fiscale trapezewerkers’. Hoe ga je daar mee om? Het cordon sanitaire zal zich goed moeten beseffen dat je met het lobbyen voor doorstroomvennootschappen en het in stand laten van het huidige fiscale stelsel de publieke opinie, en dus de politiek, niet in meerderheid mee krijgt. Er zal een hele heldere communicatiestrategie ontwikkeld moeten worden, gebaseerd op een duurzame visie op fiscaliteit in Nederland binnen een internationale context. Ik voorspel dat de belangen tussen de verschillende vertegenwoordigers binnen het fiscale cordon sanitair te groot zijn om de oude fiscale zuil intact te laten.

Het cordon sanitair zal worden doorbroken. En waarom? Omdat, vrij naar Zijlstra:

Wij politici bepalen niet de hoogte van de "fiscale" integriteitslat, dat doet de publieke opinie. Dat kun je rechtvaardig of onrechtvaardig vinden maar dat is hoe de situatie is’.

Reageer

Blog Archief

Volg Tax Assurance

Ontvang de nieuwsbrief

Tax Assurance

is een initiatief van
Stichting RTAP en Domus Editoria